BMW ART CARS – Wystawa Sztuki Współczesnej na czterech kółkach już niebawem

Marka BMW przygotowała niezwykłe wydarzenie dla miłośników sztuki współczesnej oraz entuzjastów motoryzacji.

Od 23 września do 19 października 2014 w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie po raz pierwszy w Polsce będzie można obejrzeć sześć „mobilnych dzieł sztuki” ze słynnej kolekcji BMW Art Car.

Modele BMW Art Car, które będą wystawiane w Warszawie, stworzyli: Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Alexander Calder, David Hockney, Jenny Holzer oraz Jeff Koons. Każda z prac reprezentuje odmienne artystyczne podejście.

Jest na czym oko zawiesić !

Kilka modeli obecnych w galerii:

01

                                                                                                           Pierwszy BMW Art Car – Alexander Calder, 1975

Alexander Calder. Model BMW 3.0 CSL, którym Alexander Calder w 1975 roku zainicjował powstanie kolekcji Art Car Collection, był także jedną z jego ostatnich prac przed śmiercią. Jako rzeźbiarz, który przecież sam kreował kształty swych prac, Calder zdołał się uwolnić od formalnej struktury auta wyścigowego i – przemalowując je – starał się nadać mu swój charakterystyczny styl. Podobnie jak w przypadku rzeźb i mobilnych instalacji, użył intensywnych kolorów i miękko nakładanych pokładów, którymi szczodrze pokrył błotniki, maskę i dach.

Urodzony w Filadelfii w 1989 roku, Alexander Calder rozpoczął swoją karierę jako inżynier, a dopiero później, idąc śladami swojego ojca oraz dziadka, został rzeźbiarzem. Jego pasja łączenia sztuki i technologii zaowocowała stworzeniem unikatowego stylu rzeźbiarskiego, charakteryzującego się monumentalnymi formami, które mimo zachowywały lekkość i wydawały unosić się w powietrzu. Zyskał sławę dzięki abstrakcyjnym instalacjom – tzw. mobilom, które krytycy okrzyknęli najbardziej innowacyjnymi amerykańskimi rzeźbami XX w. Zmarł w Nowym Jorku w 1976 r. w wieku 78 lat.

Alexander Calder – BMW 3.0 CSL

  • silnik rzędowy, 6-cylindrowy
  • 4 zawory na cylinder
  • dwa górne wałki rozrządu
  • pojemność skokowa: 3210 cm3
  • maksymalna moc: 480 KM
  • prędkość maksymalna: 291 km/h

W roku 1975 Art Car zaprojektowany przez Alexandra Caldera wystartował w wyścigu 24 Le Mans. Kierowcami byli Amerykanin Sam Posey i Francuzi – Jean Guichet oraz Herve Poulain. Był to pierwszy i ostatni start tego auta w wyścigu. Po 7 godzinach auto zakończyło wyścig z powodu awarii wału napędowego. Od tamtej pory samochód jest eksponatem wystawowym.

Kolejnym  i ostatnim modelem, który tu zaprezentujemy będzie:

17

                                                                              BMW Art Car – Jeff Koons, 2010

„Te wyścigowe auta są esencją życia ̶ potężne i pełne energii. Możesz się przyłączyć, dodać coś od siebie, wreszcie pozwolić się ponieść. Po maską kryje się mnóstwo energii, a ja chciałem pozwolić moim pomysłom, aby poniosła je ta energia samochodu, aby się z nią połączyły.” Jeff Koons

W trakcie procesu twórczego artysta gromadził zdjęcia samochodów wyścigowych i otoczenia wyścigów, ich żywej kolorystyki, szybkości i temperamentu. Ostatecznie dzieło Koonsa stworzone z wykorzystaniem jasnych barw wywołuje wrażenie siły, ruchu i emanuje energią. Srebrne wnętrze Art Cara w połączeniu z pełnym mocy designem jego nadwozia współtworzą dynamiczny obraz nawet, gdy stoją w miejscu. Jeff Koons, jeden z najsłynniejszych artystów naszych czasów, urodził się w 1955 roku w miejscowości York położonej w USA stanie Pensylwania. Dzieła Koonsa wystawiane są na całym świecie, znajdują się też w wielu kolekcjach publicznych, w tym w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, Muzeum Sztuki Amerykańskiej Whitneya w Nowym Jorku, Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku, Galerii Narodowej w Waszyngtonie i wielu innych.

Jeff Koons – BMW M3 GT2

  • silnik widlasty, 8-cylindrowy
  • pojemność skokowa: 3999 cm3
  • maksymalna moc: 500 KM
  • prędkość maksymalna: 300 km/h

Po premierze 2 czerwca 2010 roku w paryskim Centrum Pompidou Art Car Jeffa Koonsa wziął udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans 12 czerwca 2010. Zaprojektowany przez artystę samochód prowadzili Andy Priaulx (Wlk. Brytania), Dirk Müller (Niemcy) i Dirk Werner (Niemcy). Auto było wielkim faworytem fanów. Samochód z numerem 79 – w hołdzie dla BMW Art Cara Andy’ego Warhola z roku 1979 – musiało się zmagać z ogromnymi problemami technicznymi i w efekcie załoga wycofała się zaledwie po 5 godzinach wyścigu.

 

Na resztę sportowych uniesień zapraszamy już od 23 września !


Lubie Wiedzieć!

Inicjatorem oddania samochodów w ręce artystów był francuski kierowca wyścigowy Herve Poulain. Na początku lat 70. zlecił swemu przyjacielowi, amerykańskiemu artyście Alexandrowi Calderowi, pomalowanie własnego wyścigowego BMW. Okazało się to iskrą, która rozpaliła ideę założenia zbioru Art Car Collection. W pierwszych latach trwania projektu w dzieła sztuki przekształcano przede wszystkim samochody wyścigowe – niektóre z nich startowały nawet w słynnym wyścigu 24h Le Mans. Później kolekcję rozszerzono także o samochody produkowane seryjnie. W roku 1999 amerykańska artystka konceptualna Jenny Holzer stworzyła 15. Art Car: „opisała” wyścigowe BMW V12 Le Mans za pomocą obiektów word-art i nazwała swoją pracę „Truizmy”.

Na co dzień BMW Art Cars są wystawiane w Muzeum BMW w Monachium, prezentowane są również na różnych wystawach międzynarodowych na całym świecie. BMW Art Cars to dzieła sztuki docenione przez wiele najważniejszych galerii i muzeów– paryski Luwr, wenecki Palazzo Grassi, muzeum Powerhouse w Sydney czy muzea Guggenheima w Nowym Jorku i Bilbao. W roku 2006 w ramach intensywnego tournee odwiedziły Malezję, Singapur, Filipiny, Koreę, Australię, Indie, Taiwan, Chiny, Rosję i Afrykę. Między 2007 a 2010 gościły w muzeach w USA, Meksyku i Kanadzie. W lipcu 2012 roku 16 z nich pokazano na wystawie „Art Drive!” podczas Igrzysk Olimpijskich w Londynie. Wystawa została zorganizowana we współpracy z Instytutem Sztuki Współczesnej oraz Burmistrzem Londynu. Samochody wyeksponowano na wielopoziomowym parkingu w centrum miasta.

 

 

 

 

Komentarze

comments

No Comments Yet

Comments are closed