Nike. Marka zaprezentowała podręcznik zrównoważonego designu [Więcej informacji]

Circularity: Guiding the Future of Design to najnowszy projekt globalnego koncernu Nike w kierunku odpowiedzialnego tworzenia mody. Marka dzieli się swoimi rozwiązaniami w tej dziedzinie.

To podręcznik, który ma pomóc projektantom i całej branży odzieżowej wypracować wspólny język niezbędny do projektowania mody w obiegu zamkniętym. Podręcznik został zaprezentowany na Fashion Summit w Kopenhadze.

Podręcznik powstał we współpracy ze studentami i wykładowcami Central Saint Martins, University of the Arts London, a inspiracją do jego stworzenia była działalność organizacji non-profit Global Fashion Agenda. Podstawą opracowania jest założenie, że przyszłość projektowania to kwestia jednej szansy. To przekonanie jest kluczowe dla etosu projektowania marki Nike, któremu przyświeca także inny zasadniczy cel − tworzenie przyszłości sportu.

Z biegiem lat, w centrum zainteresowania Nike przestał być sam sportowiec i produkt, a stało się holistyczne postrzeganie problemów ekologii i sportu.

Fot. materiały prasowe Nike Polska
Fot. Materiały prasowe Nike Polska

Jednym ze sposobów zrównoważonego projektowania w Nike jest poszerzanie palety wykorzystywanych surowców – udowadniając tym samym, że zrównoważony rozwój nie jest ograniczeniem, ale motorem innowacji.

Materiał Flyleather składający się w co najmniej 50 proc. ze skórzanych włókien z recyklingu to przykład rozwiązania, które ma mniejszy wpływ na środowisko, a jednocześnie jest trwalsze od tradycyjnych materiałów.

W przypadku Nike skóra jest prezentowana w wielu kultowych stylach obuwia – ale ma ona drugi najwyższy wpływ na środowisko w zakresie emisji dwutlenku węgla i zużycia wody przez firmę. Flyleather może to zmienić. Oto trzy najważniejsze powody, dla których jest to najbardziej ekologiczny materiał skórzany Nike:

  • Stworzenie go zużywa mniej wody i ma niższy ślad węglowy niż tradycyjna produkcja skór
  • Nike Flyleather jest lżejszy i trwalszy niż tradycyjna skóra (na podstawie testów na ścieranie) ponieważ Nike Flyleather jest produkowany na rolce
  • poprawia wydajność cięcia i wytwarza mniej odpadów niż tradycyjne metody cięcia i szycia skór pełnoziarnistych

Flyleather ma potencjał, aby na nowo odkrywać materiały skóropodobne w obuwiu wyczynowym, zwłaszcza w sportach takich jak piłka nożna i koszykówka.

To tylko jeden z przykładów na to, jak dzięki nowym technologiom marki mogą dostarczać nowatorskie i odpowiedzialne rozwiązania.

Fot. Materiały prasowe Nike Polska
Fot. Materiały prasowe Nike Polska

Chociaż podejście to promuje produkty, które na starcie mają przewagę, zawsze istnieje możliwość stworzenia czegoś jeszcze lepszego. Celem jest tworzenie produktów, które promują ideę obiegu zamkniętego – takich, które są trwalsze i zaprojektowane z myślą o konkretnym przeznaczeniu.

Naszym obowiązkiem jest brać pod uwagę kompletne rozwiązanie projektowe, w tym sposób pozyskiwania surowców, wykonania produktów, ich wykorzystania, zwrotu, a także ponownego użycia − mówi John Hoke, główny projektant Nike.

Nike. 10 zasad Circularity: Guiding the Future of Design:

  1. Materiały – wybór materiałów o małym wpływie na środowisko, pochodzących z recyklingu lub nadających się do ponownego użycia
  2. Cykliczność – projektowanie z myślą o tym, jak produkt zostanie ponownie wykorzystany
  3. Ograniczenie odpadów – minimalizowanie lub eliminowanie odpadów w procesie produkcji
  4. Dekompozycja − tworzenie produktów, które mogą zostać rozdzielone na części, z których każda ma własne zastosowanie
  5. Zielona chemia − prowadzenie procesów chemicznych w taki sposób, aby ograniczyć użycie i powstawanie szkodliwych substancji
  6. Renowacja – przedłużenie cyklu życia produktów poprzez naprawy ich elementów lub materiałów
  7. Wszechstronność – tworzenie produktów, które dostosowują się do wzrostu, stylu, trendów, płci, rodzaju aktywności i przeznaczenia
  8. Trwałość – tworzenie produktów, które są trwalsze, dzięki zastosowaniu odpowiednich metod produkcji oraz materiałów
  9. Opakowania zwrotne – wykorzystywanie opakowań wykonanych z materiałów, które mogą być składane, recyklingowane lub są biodegradowalne
  10. Nowe modele – wypracowanie nowych modeli usługowych i biznesowych, które pozwolą wydłużyć cykl życia produktu

Nie chcesz przegapić ciekawych informacji? Zaobserwuj Żyjesz.pl na  Instagramie  i Facebooku. Oglądaj nas na Instastories.

Komentarze

comments

No Comments Yet

Comments are closed